Borgerhouts bestuur negeert vraag van buurt

Op 9 december 2016
De bomen aan het speelplein aan de Joe Englishstraat werden toch gerooid.

Bij de budgetbesprekingen voor 2017 bevestigde districtsschepen Marij Preneel (Groen) dat het haar menens is met de heraanleg van de parking en speeltuin aan de Joe Englishstraat. Met andere woorden: alle parkeerplaatsen verdwijnen en het speelplein wordt uitgebreid. Districtsraadslid Patrick Van den Abbeele (N-VA): “Het linkse bestuur gaat met deze beslissing lijnrecht in tegen de wensen van de buurt.”

Momenteel is de parkeerdruk in de buurt al ontzettend hoog, maar het districtsbestuur wil de bestaande parkeerplaatsen nu schrappen en de speeltuin uitbreiden. De razende buurtbewoners startten een petitie om deze beslissing nog tegen te houden. Het districtsbestuur (sp.a-Groen en PVDA) legde het overweldigende aantal handtekeningen echter doodleuk naast zich neer. Het Borgerhoutse bestuur voert participatie hoog in het vaandel tot een buurt zijn mening niet deelt. Dan maakt het de man in de straat monddood.

Maar er is nog meer merkwaardigs. Twee weken geleden schreeuwde Joris Giebens (Groen) in de pers nog moord en brand omdat in de ontwerpplannen van de Slachthuissite speelpleinen voorzien waren op enkele honderden meters van de Ring. “Om gezondheidsredenen onverantwoord,” orakelde Giebens. Een kilometer verder, in Borgerhout, gaat datzelfde Groen, geflankeerd door sp.a en PVDA, regelrecht in tegen hun eigen visie op de Slachthuissite. Daar wil die meerderheid een kinderspeelplein uitbreiden tot quasi op de berm van de Ring. Aan de Slachthuissite was een speelplein dat verder van de Ring gelegen was, schadelijk voor de gezondheid.

Van den Abbeele: “In Borgerhout vindt Groen een speelplein dat naast de Ring ligt, beter dan behoud van broodnodige parkeergelegenheid. Ja ja, in Borgerhout is het kind ondergeschikt aan de anti-auto-ideologie. Nog één ding kan de uitvoering van de werken tegenhouden: gezond verstand.”

Perscontact: Patrick Van den Abbeele, 0475/27 08 16