SOS Rataplan

Op 28 mei 2016

Er is weinig in onze samenleving dat de gemoederen zo beroert als cultuur. Om de drie jaar kruiden de adviezen van de subsidiecommissie deze discussie en verplichten ze ons om na te denken over de toekomst. Voor Borgerhout is dit de toekomst van Rataplan. Het advies leert ons dat ze hun terrein op artistiek vlak niet genoeg afbakenen. Door dit slechte nieuws bestaat het gevaar dat Rataplan definitief uit het Borgerhoutse straatbeeld verdwijnt. Jammer, maar is het niet de plicht van onze politieke vertegenwoordigers om verder te denken dan deze reflex en op zoek te gaan naar een nieuwe toekomst voor Rataplan. Zonder een waardeoordeel over hun programmatie uit te spreken, moet men toegeven dat het doelpubliek van Rataplan en De Roma elkaar voor een groot stuk overlappen. Dat Rataplan door de jaren heen het wat alternatievere broertje van De Roma is geworden. Wil dit dan zeggen dat Rataplan zijn deuren beter zou sluiten? Neen, wat ons betreft is er binnen het culturele landschap van Borgerhout zeker plaats voor dit cultuurhuis. Daarvoor zullen we echter uit onze culturele egelstelling moeten komen en dit negatieve advies zien als een unieke opportuniteit voor ons district. Misschien is de tijd rijp om, zoals N-VA al langer oppert, van dit stuk stadspatrimonium een volwaardig cultureel ontmoetingscentrum (CO) te maken. En misschien moeten we de mosterd voor deze nieuwe toekomst buiten de grenzen van ons district gaan zoeken. Het Cultureel Ontmoetingscentrum NOVA in Hoboken is een CO dat volledig aansluit bij het sociaal weefsel in dit district. We stellen ons dan ook de vraag  of Rataplan naar analogie met het CO NOVA niet kan transformeren naar een volwaardig CO Rataplan. Een CO dat met zijn twee voeten tussen de mensen staat en zo gemeenschappen naar elkaar toe doet groeien. Een CO dat plaats biedt aan onze Borgerhoutse verenigingen. Een CO dat in Borgerhout een krachtige culturele katalysator kan zijn. Zo krijgt Rataplan een duidelijk profiel en kan het vermoedelijke einde een nieuw begin worden. Het zal alleen wat politieke en culturele moed kosten.