1,2 miljoen euro voor de restauratie van de OLVrouwekathedraal van Antwerpen

Op 25 mei 2011

kathedraal

Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed, kent een premie van 1.198.756,67 euro toe voor de 10de restauratiefase van de Onze- Lieve- Vrouwkathedraal, gelegen aan de Handschoenmarkt in Antwerpen. De hoofdkerk van het bisdom Antwerpen prijkt sinds 1938 op de lijst van beschermde monumenten.  Haar imposante belforttoren is bovendien als werelderfgoed van UNESCO erkend.

In 1965 heeft het provinciebestuur van Antwerpen beslist om als bouwheer een omvattende restauratiecampagne van de kathedraal op te starten. Vandaag zijn we toe aan de 10de van de in totaal 11 restauratiefasen. In deze fase zullen de zuidelijke gewelven van de kooromgang gestabiliseerd worden, zal de riolering van de kathedraal in orde gebracht worden en komt de binnenrestauratie van nog twee koorkapellen aan bod. Het provinciebestuur hoopt het volledige restauratieproject in 2015 te kunnen voltooien, 50 jaar na de start van de restauratieve werken.

“Jaarlijks komen 350.000 bezoekers de kathedraal bezichtigen. Daarmee is het een van de drukst bezochte sites van ons land,” zegt minister Bourgeois. “De kathedraal wordt niet alleen een onthaalkerk voor toerisme en cultuur, ook de religieuze bestemming blijft belangrijk, zowel voor Antwerpenaren als voor toeristen van overal.