Afsluiten Te Boelaerlei zorgt voor wrevel bij bewoners Borgerhout

Op 10 januari 2012

Het district Borgerhout wil het kruispunt van de Te Boelaerlei met de Luitenant Lippenslaan afsluiten voor het verkeer. Zeer tot ongenoegen van een aantal buurtbewoners. Een petitie is in de maak.

"Het afsluiten van de Te Boelaerlei is er gekomen zonder enige vorm van inspraak, en dat nemen we niet", zegt voorzitter van het buurtcomité Te Boelaer Hans Monstrey.

"Deze ingreep betekent dat de Te Boelaerlei langs beide zijden onbereikbaar is. Enkel via de zijstraten en de nu al door het verkeer verzadigde Muggenberglei kan onze straat nog bereikt worden", zucht het buurtcomité.

Dat het kruispunt van de Te Boelaerlei met de Luitenant Lippenslaan wordt aangepakt, vindt Hans Monstrey geen probleem. "Maar waarom houdt het district de mogelijkheid niet open om de straat in te draaien?

Dat kan toch niet zo'n probleem zijn, lijkt me."

Volgens Hans Monstrey zullen zo'n 1600 bewoners gedupeerd worden door het afsluiten van de straat.

"Dat betekent omrijden. Niet evident.

Al helemaal niet voor de vele oudere bewoners die hier wonen. En op de Herentalsebaan zijn een aantal supermarkten waar we onze boodschappen doen. Die worden door deze aanpassing een stuk moeilijker te bereiken."

Er zijn in buurt ook voorstanders van het afsluiten van de Te Boelaerlei te vinden. Wie tegen is, zal dinsdag 17 januari alvast aanwezig zijn bij een hoorzitting. "Die heeft het district georganiseerd op ons aandringen.

En we zullen die avond van ons laten horen. We hopen het tij alsnog te keren en de afsluiting van de Te Boelaerlei ongedaan te maken."

Hans Monstrey zegt nog dat het district is ingegaan tegen de beslissing van het stadsbestuuur. "Want dat heeft zich tegen de afsluiting van onze straat gekant."

Keuze voor verkeersveiligheid

De Borgerhoutse districtsvoorzitter Wouter Van Besien (Groen!) kent de protesten bij een deel van de bewoners. "De afsluiting van de Te Boelaerlei is een onderdeel van het wijkcirculatieplan en moet de veiligheid verbeteren. Even hebben we nog overwogen om auto's rechts de Herentalsebaan in te laten rijden.

Maar dat is ons ontraden door twee studiebureaus, omdat het onduidelijk en onveilig zou zijn", zegt Wouter Van Besien.

Dat de bewoners van de Te Boelaerlei in de toekomst een andere route moeten nemen, ontkent de districtsvoorzitter niet. "Maar het is niet zo dat dit veel problemen met zich mee zal brengen. En het is waar dat het stadbestuur aanvankelijk tegen de afsluiting van de straat was.

Maar na overleg heeft het zich achter ons plan geschaard."