Benaming al-Khattabiplein is geen goed idee

Op 29 november 2013

De discussie rond de keuze voor een officiële benaming voor het Terloplein dreigt de bevolking te verdelen.

De voorbije weken werden er in bepaalde kringen acties gevoerd om de naamkeuze voor het Terloplein te sturen .  Vooral de groepen die de namen van  Noord-Afrikaanse personen voorstelden maakten ons ongerust.

De namen die vooruit geschoven werden waren op zijn minst gezegd namen die voor controverse vatbaar waren door hun politieke betekenis. N-VA is een verbindende partij en vindt het opzoeken van controverse binnen een gemeenschap te mijden. Ook het feit dat alleen de onmiddellijke buurt geconsulteerd wordt is niet correct.  Elke Borgerhoutse burger zou zijn zeg moeten krijgen.

Heeft het districtsbestuur niet graag “breed gedragen” beslissingen, zoals zo dikwijls verklaard wordt ?

Sereniteit aub

Uiteindelijk vielen de keuzemogelijkheden voor de bewoners op :

- al-Khattabiplein

- Maria Rosseelsplein

- Terloplein

N-VA hoopt dat het districtsbestuur, onafgezien van de keuze van de toch erg beperkte “volksraadpleging”, zal kiezen voor het verstand en aan de straatnamencommissie alleen een benaming zal voordragen die verbindend in plaats van polariserend werkt. Tijdens de zitting van de districtsraad vorige maandag heeft de N-VA fractie hier trouwens al op aangedrongen. De reactie van districtsschepen Van Houtven was echter van die aard dat men blijkbaar niet zwaar tilt aan onze oproep tot sereniteit en verbinding.

Patrick Van den Abbeele