Borgerhout – Districtsraad van 22/6/2015 - Nabeschouwing

Op 27 juni 2015

Manifestatie in het districtshuis
« Du jamais vu » , was de bedenking die de ernstige districtsraadsleden zich wellicht maakten toen zij op 22 juni het districtshuis betraden.
Het districscollege (behalve de “onafhankelijke” Luc Moerkerde) had de enkele tientallen manifestanten van Hart boven Hard op het Moorkensplein uitgenodigd om de actie tegen het in onderhandeling zijnde vrijhandelsverdrag tussen de VS en de Europese Unie (TTIP) verder te zetten in het districtshuis.  Ondertussen werden zij officieel welkom geheten en toegesproken.
Deze manifestatie zou aanleiding geven tot een laattijdige aanvang van de raadszitting.
Dat de Borgerhoutse meerderheid, opgejaagd door PVDA+, zich gauwgauw als eerste lokaal bestuur kon uitroepen tot een TTIP-vrij district of gemeente is immers belangrijker dan voeren van lokaal beleid.

De raadszitting
De jaarrekening: met fouten, maar dat is niet erg
N-VA fractieleider Alain Herremans maakte reeds in de raadscommissie een week eerder de opmerking dat de jaarrekening een fout vertoonde.  De verantwoordelijke schepen voor financiën was toen afwezig (vakantie).  Op de zitting was de fout nog niet gevonden…  En bleef het bij de onnozele vaststelling dat er een fout was.  Het is onbegrijpelijk dat er geen verklaring of weerlegging kon gegeven worden.

De Budgetwijziging: niet meer investeren maar belastinggeld verteren
De N-VA fractie maakte bij monde van Alain Herremans de bemerking dat de autofinancieringsmarge in de loop van de volgende jaren en dit tot 2018 steeds negatief is. Dit is onrustwekkend en het duidt op “boven uw stand leven”.  De exploitatie-uitgaven liggen jaar na jaar hoger dan de exploitatie-ontvangsten.
Tegelijkertijd lopen de investeringen terug.
Duurzaam besturen van en investeren in het district behoort tot een ver verleden.
Deze meerderheid besteedt de budgetten liever aan het uitdelen van cadeautjes onder de vorm van al te vaak lichtzinnig toegekende subsidies allerhande aan sympathiserende initiatieven en verenigingen.

Borgerhout TTIP-vrij : heel de wereld kijkt ongetwijfeld naar Borgerhout
Vanuit de communistische hoek van de meerderheid werd vervolgens een voorstel tot beslissing ingediend om Borgerhout tot TTIP-vrij district uit te roepen.  Meteen werd ook een lijstje multi-nationals met pek en veren beklad.  Slogantaal.
Dit was een klucht zonder voorgaande, en best amusant, ware het niet dat de districtsraad nu al maanden wordt misbruikt om stellingen te verkondigen die niets met ons district te maken hebben.  Al maanden wordt niet alleen stedelijke maar ook internationale oppositie gevoerd door onze radicaal linkse meerderheid.  De wereldleiders houden ongetwijfeld de adem in.
De raadsvoorzitter ziet bovendien niet in, of beter: mag niet inzien dat deze door de meerderheid ingediende initiatiefrechten eigenlijk moeten geweigerd worden op basis van bevoegdheidsgronden.
Zoals een Open VLD raadslid terecht opmerkte: plat populisme.

Interpellatie van raadslid Hans Gooris : Opvolging Sinksenfoor.
Raadslid Hans Gooris stelde in een heldere en bondige interpellatie de vraag of het districtsbestuur al een eigen tussentijdse evaluatie had gemaakt van de Sinksenfoor.
Repliek van het college: het is niet aan ons om dat te evalueren.  Dat moet de Stad doen.
Feit is dat de geluidsoverlast die het district zo gevreesd en op voorhand aangeklaagd had, er gewoon niet is.  De parkeerproblemen van het eerste weekend zijn met aangepaste signalisatie opgelost.
Wellicht verklaart dit de plotse desinteresse en afzijdigheid van het districtsbestuur.

Interpellatie van raadslid Alain Herremans
Deze interpellatie werd op de vorige zitting als mondelinge vraag ingediend, maar toen door de raadsvoorzitter geweigerd wegens “niet actueel genoeg”.
Wellicht was de vraag niet “internationaal” genoeg, of ging ze over een materie waar het district wél bevoegd voor is…
Alain Herremans stelde in zijn interpellatie dat in het probleem, dat de vorige districtsraad werd op tafel gelegd, mogelijk had kunnen voorkomen worden door een adviesraad van de winkeliers of een winkelstraatmanager.  Het oprichten van de beloofde Staten Generaal van de middenstand wordt door schepen Luc Moerkerke al twee jaar op de lange baan geschoven.
De interpellatie werd afgewimpeld met non-argumenten, zoals “geen budgetten” en “vraag op het stedelijke niveau dat ze extra administratieve mankracht naar Borgerhout sturen”.
Punt 2 van dit verslag wijst uit dat er aan geld alleszins geen gebrek is.  Om het eigen kiespubliek te verwennen, althans.

Einde zitting…
…en begin van het einde voor de middenklasse en de middenstand in Borgerhout.