Café op Turnhoutsebaan tijdelijk dicht wegens drugshandel

Op 19 februari 2016

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café aan de Turnhoutsebaan  te sluiten wegens drugshandel. Het café moet gedurende zes weken dicht.

De politie kreeg informatie dat er drugs werden verkocht in een café aan de Turnhoutsebaan. Tijdens een observatie stelde de politie vast dat een man nerveus voorbij het café liep en het heel kort bezocht. Te kort om iets te kunnen drinken. Toen de ordediensten de man controleerden, verklaarde hij het café te bezoeken om hasj te kopen.

Daarna voerde de politie in het café een controle uit. In de rokersruimte van de zaak werden twee personen aangetroffen. Zij hadden  respectievelijk 21,95 en 12,93 gram hasj op zak. Er werd ook 470 euro gevonden. Uit verder onderzoek bleek eveneens dat de zaakvoerder van het café klanten doorverwees naar de rokersruimte om drugs te kopen.

De strijd tegen drugshandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust. Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester om, volgens artikel 9bis van de drugswet, het café te sluiten van maandag 22 februari tot en met zondag 3 april 2016.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever