Cultuur moet bruisen in Borgerhout

Op 7 juni 2012

PERSBERICHT N-VA Borgerhout 6-6-2012

Cultuur in Borgerhout moet bruisen

Cultuur leeft in Borgerhout, met zijn vele cultuurhuizen en gezelschappen.  Voor hun werking zijn ze vaak afhankelijk van overheidssubsidies.  De adviezen van de cultuurcommissies aan minister Schauvliege geven N-VA een dubbel gevoel.

Eerst het goede nieuws: er zijn ook initiatieven die overheidssteun krijgen of bijkrijgen.  Het muziekcentrum Trix bijvoorbeeld ziet zijn toelage stijgen.  En het doet ons bijzonder veel plezier dat de VZW Kopspel door de commissie gewaardeerd wordt en voor de eerste maal subsidies zou krijgen.  Dit fantastisch initiatief, ingebed in de brede school “Het Keerpunt” in de Oudstrijdersstraat, laat jongeren hun technische kunsten tonen door het bouwen van decors, tentoonstellingsmateriaal, podia en andere culturele infrastructuur.  Sterk gericht op de plaatselijke mensen levert deze vereniging waardevolle diensten aan de cultuursector en aan de maatschappij.  N-VA is bijzonder verheugd dat Vlaanderen hen ook naar waarde schat.

Minder aangenaam is het dreigend verlies voor niet minder dan 5 Borgerhoutse initiatieven. Eén van de opvallendste slachtoffers is het MartHa!tentatief.  Deze theatergroep is reeds sinds 1996 actief met vooruitstrevend maar toch volks theater.  Ze gaan van succes naar succes en krijgen van zowel publiek als critici niets dan lof.  Dat uitgerekend zij uit de boot vallen, ondanks een dubbel positief advies van de commissies, is dan ook een schande. N-VA roep minister Schauvliege op dit onrecht uit de wereld te helpen en deze waardevolle groep voluit te steunen.

Alain Herremans:  “Borgerhout is cultureel sterk bezig met trekpleisters als De Roma en Trix, met projecten als kopspel en groepen als Martha!Tentatief.  Vlaanderen moet dit verder ondersteunen.”

Patrick Paredaens: “ik ben zeer blij dat Kopspel gewaardeerd wordt voor haar werking.  Cultuurverenigingen die jongeren technische vaardigheden bijbrengen en via de brede school zo sterk betrokken zijn op de buurt moeten meer gewaardeerd worden.”

VOOR MEER INFO : Bart Van Camp, woordvoerder N-VA Stad Antwerpen. GSM: 0479 22 75 30