Groen schuift sluipverkeer in Borgerhout door naar buurdistricten en organiseert stilstand in Borgerhout

Op 4 maart 2012

Senioren mogen binnenkort een halve marathon lopen om wat fruit of een krant te kopen in Borgerhout. En thuisverplegers mogen binnenkort eindeloze tochtjes maken door het district op zoek naar een parkeerplaats”, aldus raadslid Patrick Paredaens. De N-VA is niet opgezet met de plannen en nog minder met de uitlatingen van districtsschepen Marij Preneel. Intussen schuift Groen het sluipverkeer gewoon door richting buurdistricten Antwerpen en Deurne zonder tastbare oplossingen voor Borgerhout. De lokale handelaars en grotere publiekstrekkers zijn er het slachtoffer van.

"Ik denk dat de meeste senioren niet met de auto rijden maar met een looprek naar de winkel gaan", aldus districtsschepen Marij Preneel. Samen met haar voorstellen om het doorgaand verkeer tussen de Turnhoutsebaan en de Plantin-Moretuslei onmogelijk te maken, getuigt deze uitspraak van een wereldvreemdheid die alleen bij Groen aangetroffen kan worden.

Het stuit N-VA bovendien tegen de borst dat met de uitgesproken wensen en klachten van de Borgerhoutenaars zelf keer op keer geen rekening gehouden wordt.  “Van Besien weigert het buurtprotest bij het afsluiten van de Te Boelaerlei te horen of met de bewoners in dialoog te treden.“, aldus districtsraadslid Patrick Paredaens.

Buurtprotest wordt door het districtscollege genegeerd, de dialoog wordt geweigerd en de schepenen en de burgemeester willen alleen over het eigen gedacht praten. Dit is geen goed bestuur.

De wijkcirculatieplannen van Wouter Van Besien en Marij Preneel organiseren in feite de totale stilstand in Borgerhout. Voor bezoekers, hulpverleners, minder mobiele mensen, handelaars en hun klanten wordt Borgerhout vooral een district “muros”. “Over intra en extra muros spreken we immers beter niet meer in Borgerhout”, aldus districtsraadslid Patrick Paredaens.

En wat hebben al deze plannen gemeen : ze schuiven de problemen en het sluipverkeer gewoon door naar de buurdistricten. De ene keer naar het district Deurne, de andere keer naar het district Antwerpen.

Districtsraadslid Koen Kennis reageert daarom ook : “Het is onaanvaardbaar dat het districtsbestuur van Borgerhout door het knippen van straten zoals de Kroonstraat het sluipverkeer doorschuift naar andere districten en dit een oplossing noemt.”

De N-VA is ervan overtuigd dat de Antwerpse mobiliteitsknoop aangepakt kan worden door een meer evenwichtige aanpak waarbij met alle Antwerpenaren en alle verplaatsingsmotieven rekening wordt gehouden. Dat is misschien niet de makkelijkste weg, maar wel eerlijker dan de problemen af te wentelen op een ander district.