Interpellatie van N-VA over de griffier Schobbenlaan

Op 23 januari 2012

Auteur: Patrick Paredaens

Feiten en context

De heer Patrick Paredaens diende op 18 januari 2012 volgende interpellatie in:

Voorgeschiedenis:

De bewoners van de tuinwijk vragen al lang om iets te doen aan het snel rijden in de Griffier Schobbenlaan. In de omgeving van de school Mariagaarde geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u. In 2010 heeft de buurtvereniging Vreugde en Vermaak in het kader van het wijkbudget voorgesteld om het snel rijdende verkeer af te remmen door bijkomende verplaatsbare bloembakken te plaatsen in de straat. Het districtbestuur heeft zich geëngageerd om dit winnende voorstel uit te voeren. De breedte van de straat (15m) is immers geschikt voor een dergelijke opstelling.

De groendienst keurde deze opstelling af, omwille van het onderhoud. De stedelijke diensten hebben daarop alternatieven onderzocht. Vervolgens is een proefopstelling gemaakt: de straat werd afgesloten met paaltjes ( zie foto).

Op 5 augustus zijn de bewoners bevraagd via een vragenlijst.

Buurtbewoners melden volgende ergernissen:

1. Hulpdiensten en reinigingswagens moeten omrijden omwille van de paaltjes.

2. Politie patrouilleert minder. Ondermeer het vandalisme tijdens de nacht van 1 op 2 januari (van 4 auto's was de achterruit ingeslagen) wordt toegeschreven aan het verminderd toezicht.

3. Bij het einde van de schooltijd wordt er langs de 2 kanten roekeloos geparkeerd ( zie foto's)

Een aantal buurtbewoners vraagt uitdrukkelijk het verwijderen van de paaltjes.

De bezwaren van de groendienst wegen niet op tegen de bezwaren van de buurt, mits aandacht voor het type bakken en planten. In vele gemeenten worden immers verplaatsbare plantenbakken geplaatst om verkeer te laten vertragen. Als goed voorbeeld hiervan geldt de gemeente Schoten (Pastoor Meeusenlaan en de Vuurkruisenlaan), waar men onderhoudsarme lavendelplanten heeft voorzien, met als positief neveneffect de aangename geur die de lavendelplanten verspreiden.

Vragen:

1. Wat is de uitslag van de enquete die gehouden werd aangaande de proefopstelling met het afsluiten van de Griffier Schobbenslaan?

2. Wat zal het college ondernemen om de veiligheid te verbeteren, en tegemoet te komen aan de ergernissen in de buurt?