Meerderheid Borgerhoutenaars verkiest Terloplein boven Al-Khattabiplein (GVA)

Op 1 december 2013

De inwoners van Borgerhout hebben zich het afgelopen weekeinde uitgesproken over hun voorkeur voor een buurtplein dat nog geen officiële naam heeft. Met 475 voorkeurstemmen haalde 'Terloplein' het van de gecontesteerde suggestie voor 'Al-Khattabiplein', dat uiteindelijk 393 stemmen kreeg.

Naar aanleiding van de renovatie van het plein en een nieuw pleinhuis startte het bestuur van het Antwerpse district Borgerhout het project "Plein zoekt naam". Het bestuur maakte een shortlist op van drie namen uit 51 suggesties.

953 stemmenZo'n 953 Borgerhoutenaars brachten de voorbije dagen online hun stem uit. Een meerderheid (475) koos voor het Terloplein (de huidige, niet-officiële naam), gevolgd door 393 stemmen voor het Al-Khattabiplein (verwijzend naar een Marokkaanse vrijheidsstrijder) en 86 stemmen voor het Maria Rosseelsplein (verwijzend naar een schrijfster uit de buurt).

De overwinning van het Terloplein zal wellicht goed onthaald worden bij de partijen N-VA, Open VLD en Vlaams Belang, die kritiek hadden geuit op het Marokkaanse voorstel. "We waren zeer blij met de grote respons op dit participatieproject, maar ook verrast door de commotie errond", zegt districtsvoorzitter Marij Preneel (Groen).

Weerspiegeling"We hebben bij de keuze rekening gehouden met de richtlijnen van de straatnaamcommissie, maar vonden het tegelijk belangrijk dat de shortlist een weerspiegeling was van voorstellen die het meeste werden ingezonden."

Vooraleer de naam definitief kan worden, moet die nog onder meer langs de districtsraad en de stedelijke commissie voor straatnamen. Uiteindelijk moet de gemeenteraad zijn fiat voor de naam geven.