N-VA Borgerhout neemt afstand van uitspraken voorzitter districtsraad

Op 4 augustus 2014

Ikrame Kastit, districtsraadsvoorzitter van Borgerhout, postte vorige week op haar facebook-pagina een bericht over een tandarts die moslima's zou weigeren te behandelen. Al gauw bleek dat de beschuldiging, die ze naar eigen zeggen van een vriendin gehoord had, kant noch wal raakte. Maar inmiddels was het kwaad al geschied. Naar de tandarts, die ze met naam en toenaam had genoemd, werden inmiddels diverse ernstige bedreigingen geuit.

Zonder een standpunt in te nemen over de grond van de zaak, vindt N-VA Borgerhout het zeer verontrustend dat mevrouw Kastit mensen lichtzinnig aan de schandpaal nagelt, en op die manier aanzet tot haat tussen bevolkingsgroepen. Als vertegenwoordiger van een modern democratisch instituut, past het niet dat zij zich aan dergelijke middeleeuwse praktijken bezondigt. Ze schendt daarmee zowat alle principes van onze rechtsstaat.

De voorzitter van een districtsraad heeft een voorbeeldfunctie. Haar functie bestaat erin om het democratisch debat op een correcte en hoffelijke manier te laten verlopen, in de districtsraad, maar ook daarbuiten. Dit incident maakt andermaal pijnlijk duidelijk dat mevrouw Kastit onbekwaam is om die functie te vervullen.

N-VA neemt resoluut afstand van de onwaardige en opruiende wijze waarop de voorzitster van de districtsraad bevolkingsgroepen tegen elkaar tracht op te zetten in plaats van te verbinden.
Deze persoonlijke en zware fout van mevrouw Kastit stemt eens te meer tot nadenken, want het is niet de eerste maal dat mevrouw Kastit deontologisch in de fout gaat.
N-VA vraagt zich dan ook af hoe lang de meerderheid Kastit nog een hand boven het hoofd zal houden.

Alain Herremans
Dristrictsraadslid