N-VA wil geen Marokkaanse naam voor Terloplein (GVA)

Op 30 november 2013

Het district maakte gisteren drie mogelijke namen bekend voor wat nu in de volksmond het Terloplein genoemd wordt. De mogelijke Marokkaanse benaming zorgt voor politieke onvrede binnen het district. Zondag valt de beslissing.

Tot donderdag mochten Borgerhoutenaren voorstellen indienen bij het district om het vernieuwde Terloplein een officiële naam te geven. Pleinhuis Zermatt opent dit weekend de deuren en wil met een nieuwe naam aan dit plein een nieuw elan geven. Het district koppelde hieraan de actie ‘plein zoekt naam’.

Vrijdag koos het bestuur drie mogelijke namen waarop het hele weekend gestemd kan worden. De keuze gaat tussen Terloplein, zoals het plein nu al jaren onofficieel genoemd wordt, Maria Rosseelsplein, naar de journaliste en schrijfster die in de Goedendagstraat is geboren, of Al-Khattabiplein, naar de vrijheidsstrijder die in 1921 in het Marokkaanse Rifgebergte het koloniale Spanje verdreef.

'Geen controverse'Op die laatste optie kwam onmiddellijk reactie van enkele oppositiepartijen uit het district. “Wij vinden de benaming Al-Khattabiplein geen goed idee”, reageert Patrick Van den Abbeele van N-VA Borgerhout. “N-VA is een verbindende partij en vindt het opzoeken van controverse binnen een gemeenschap te mijden.”

Ook Open Vld trekt van leer. “Dit linkse districtsbestuur spant enkele buurtbewoners voor haar kar om bewust een polemiek te creëren tussen de gemeenschappen in Borgerhout", zegt Thomas Heiremans, fractieleider van Open Vld Borgerhout. “Wij roepen op om de huidige roepnaam van het plein te bevestigen: Terloplein.”