Sinksenfoor op Spoor Oost

Op 24 februari 2015

De kogel is nu definitief door de kerk, de Sinksenfoor zal in 2015 op Spoor Oost staan. Hiermee behoort de historische erfenis van procedures en confrontatie nu echt tot het verleden. De rechter besliste dat de foor weg moest van het Zuid, maar nu gaan we volop voor een topeditie op Spoor Oost.

De nieuwe locatie op Spoor Oost heeft immers een aantal voordelen ten opzichte van het Zuid.

Ten eerste is het terrein beter bereikbaar. Er is de metroingang aan het Schijnpoort, de tweede meest gebruikte van de stad. Daarnaast is er het singelfietspad, een topfietsroute rond de stad. De stad zal bezoekers aanmoedigen om met het openbaar vervoer of de fiets te komen, maar voor wie toch met de wagen komt, wordt parking voorzien aan de Slachthuislaan en een kortparkeerzone aan de Singel. Die wagens komen dus niet door de straten van Borgerhout.

Ten tweede zal er minder geluidsoverlast zijn. De attracties staan op 90 meter van het appartementsblok aan Hof ter Lo en op 200 meter van de dichtstbijzijnde woonstraat. Op het Zuid was dat maar 15 meter. De foor zal naar binnen opgesteld worden. De geluidsnormen blijven wel even streng als voorheen.

Tenslotte is ook aan de veiligheid gedacht. Er komt een politiepost op de site en cameratoezicht op het hele terrein.

Mistig districtsbestuur

De houding van het districtsbestuur is ook in dit dossier weer erg onduidelijk. In november 2013 was districtsvoorzitter Marij Preneel nog enthousiast. Ze sprak o.a. over ‘een kans voor ons district’, ‘de mogelijkheid om er een buurtparking te vestigen’ en voor haar was ‘de Sinksenfoor welkom in Borgerhout’. Nu de beslissing eindelijk gevallen is, klinkt er een heel ander geluid en zou de stad geen respect tonen voor de Borgerhoutenaren.

Dit zogenaamd sociale districtsbestuur toont hiermee bitter weinig respect voor de broodwinning van de vele foorkramers en verdeelt ons district door nodeloos de ongerustheid van de buurtbewoners aan te wakkeren.

Open vizier

N-VA Borgerhout is blij dat er een degelijke overeenkomst is afgesloten tussen het stadsbestuur en de foorkramers. Voor ons is het belangrijk dat iedereen met een open vizier naar de toekomst kijkt en dat de nieuwe Sinksenfoor alle kansen krijgt. Zeker niet alle Borgerhoutenaren zijn tegen de komst van de foor, velen onder ons zullen ook wel graag eens op de cakewalk gaan of smoutebollen gaan eten.

Gemeenteraadslid Lisa Geets (N-VA): “Voor ons is de komst van de foor een uitgelezen kans om te laten zien dat we in Borgerhout ook plezier kunnen maken! We mogen als buurtbewoners de foorkramers en -bezoekers het cultureel erfgoed dat de Sinksenfoor is, niet ontzeggen.”