Tijdelijke sluiting café wegens drugsoverlast

Op 26 oktober 2013

Het college bevestigde vandaag het besluit van de burgemeester om een café aan het Moorkensplein te sluiten wegens drugsoverlast. Het café moet gedurende één maand dicht.

De politie ontving meerdere klachten over hangjongeren, drugshandel en -gebruik op het Moorkensplein in Borgerhout. Volgens de klachten was een café aan het plein de ontmoetingsplaats van de overlastplegers.

Daarom ging de politie over tot een controle van het café. Eerst werden twee personen gecontroleerd die het café verlieten. De ene persoon was in het bezit van een blok hasj en verbleef illegaal in het land. De andere persoon had een dosis cocaïne op zak. Hij verklaarde dat hij de cocaïne in het café had gekocht.

Daarna voerde de politie een huiszoeking in het café uit. Ze vond dosissen cocaïne en hasj. De politie vond zelfs sporen van cocaïne op een wc-bril in het café, wat doet vermoeden dat een deel van de aanwezige drugs op het moment van de inval nog door het toilet zijn gespoeld. Bovendien zat er vals geld in de kassa van het café.

De strijd tegen drugshandel is één van de topprioriteiten van het college. Het bestuur wil de gezondheid en levenskwaliteit van alle burgers in de stad vrijwaren. Drugs dealen verstoort bovendien ernstig de openbare veiligheid en rust.

Daarom bevestigde het college het besluit van de burgemeester van 18 oktober om het café, volgens artikel 9bis van de drugswet, gedurende één maand te sluiten. De sluiting begint op 25 oktober 2013 en eindigt op 24 november 2013.

Verantwoordelijke: burgemeester Bart De Wever