Vlaanderen restaureert De Roma

Op 9 september 2013

1,16 miljoen euro voor De Roma in Borgerhout

Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor Onroerend Erfgoed, kende op 6 september ll. een premie van 1.165.779,19 euro toe voor de restauratie van Cinema Roma, gelegen aan de Turnhoutsebaan in Borgerhout. De minister ondertekende het restauratiepremiebesluit in situ ter gelegenheid van de benefietavond ‘Viva Roma’, een feest ter ere van 10 jaar De Roma, waarvan de opbrengst gaat naar het bouwfonds van het unieke complex. De schouwspelzaal, gebouwd in 1927, is sinds 2002 beschermd als monument.

Nadat Cinema Roma 20 jaar heeft leeggestaan sloeg vzw Rataplan, het buurtkunstencentrum in Borgerhout, samen met vele vrijwilligers, de handen in elkaar om De Roma weer zijn grandeur van vroeger te geven,” aldus minister Bourgeois. “Na 4 jaar renoveren en restaureren, met tussendoor perioden van publieke en culturele activiteiten, is De Roma weer volledig operationeel, met een gevarieerd aanbod aan culturele activiteiten voor jong en oud: dans, theater, film en muziek: voor elk wat wils. Mijn bijzondere dank en waardering gaat naar de meer dan 350 vrijwilligers, die van De Roma een uniek project hebben gemaakt. Ik ben dan ook verheugd deze premie voor de exterieurrestauratie te kunnen toekennen.”

Dankzij deze restauratiepremie kunnen de gevels en daken van De Roma worden gerestaureerd. De platte daken worden vervangen, het vochtprobleem in de buitenmuren wordt aangepakt, overwoekerende klimop verwijderd, betonrot aangepakt, het buitenschrijnwerk gerestaureerd en de gevels aan de straatkant krijgen opnieuw hun originele similibepleistering.