Winnaars van tiende editie handelaarswedstrijd De Uitdaging zijn bekend

Op 4 december 2013

Dinsdagavond 3 december maakte schepen voor middenstand Koen Kennis in het Elzenveld de winnaars bekend van De Uitdaging X. Handelaarsvereniging Hart van Berchem sleepte de eerste prijs in de wacht met de actie ‘Frankskesfeest’. Hun opzet: van 14 tot en met 24 december 2013 zijn oude Belgische franken in de Driekoningen- en Statiestraat geld waard. Voor de tweede prijs zijn er maar liefst vier laureaten: Winkelcentrum Deurne-Zuid en de Consciencebuurt met beide een Valentijnsproject, Hoboken met een Halloween-evenement en Het Plein in Merksem met een eindejaarsspaaractie. De gedeelde derde plaats ten slotte gaat naar winkeliersvereniging BoHo2140 en nogmaals de Consciencebuurt met respectievelijk een ondernemerscafé en een kerstborrel. Nog vijf andere initiatieven krijgen elk een aanmoedigingsprijs van 500 euro.

De Uitdaging X is een wedstrijd voor handelaars en handelaarsverenigingen. De stad Antwerpen wil hen zo aanmoedigen om hun winkel- en horecastraat op een creatieve manier te promoten. De periode waartussen de actie wordt – of werd - uitgevoerd is tussen 1 oktober 2013 en 28 februari 2014.

Eerste prijs voor ‘Frankskesfeest’ van Hart van Berchem
Handelaarsvereniging Hart van Berchem wint de eerste prijs ter waarde van 2000 euro. Twaalf jaar geleden werd de Belgische frank ingeruild voor de euro. Ondanks een grootschalige campagne destijds om de laatste franken in te wisselen circuleert er nog steeds meer dan 150 miljoen euro aan oud Belgisch geld. De komende eindejaarsperiode wil Hart van Berchem iedereen nog één keer de kans geven om hun oud Belgisch geld te gebruiken in de Driekoningen- en Statiestraat. Alle biljetten vanaf 100 frank en van na 1981 worden aanvaard in de deelnemende winkels. Er komt ook een centraal punt waar de biljetten kunnen worden ingewisseld voor geschenkbonnen van handelaars uit de straat. Met biljetten van 20 en 50 frank en munten, die niet meer kunnen worden ingewisseld, wordt een origineel kunstwerk gemaakt. Dit kunstwerk wordt dan later geveild voor een goed doel. Het hoogtepunt van het evenement wordt de Late Night Shopping op 20 december.

Tweede prijs voor vier initiatieven in Deurne, Antwerpen, Hoboken en Merksem
De tweede prijs gaat naar maar liefst vier initiatieven: Winkelcentrum Deurne-Zuid en de Consciencebuurt met beide een Valentijnsproject, het Halloween-evenement van Hoboken en de eindejaarsspaaractie van Het Plein in Merksem. Elk van deze handelaarsverenigingen ontvangt 1000 euro aan prijzengeld.

Het Valentijnsevenement van Winkelcentrum Deurne-Zuid verandert de Herentalsebaan in een romantische winkelstraat. Aan de mooi uitgewerkte etalages is ook een wedstrijd verbonden. Diegene die het gebroken hart kan vinden, maakt kans op een ballonvaart.

Op 14 februari 2014 worden ook de bezoekers van het Hendrik Conscienceplein verwend met een Valentijns-extravaganza. De juweliers zorgen voor een extraatje. De restaurants voorzien een verrukkelijk valentijnsdiner. De lunchcafés bieden een speciaal ontbijt aan. Tot slot kunnen koppeltjes genieten van een heerlijk glaasje cava in één van de deelnemende cafés.

Op 26 oktober laatstleden werden zowel volwassenen als kinderen aangenaam verrast door het Griezelkriebel-gebeuren in Hoboken. Er werd angstaanjagend gedanst, een rebus werd opgelost en griezelkostuums werden eigenhandig gemaakt in een knutselatelier. Elke handelaar nam deel aan de lekkere ‘trick or treat’-actie.

Op het Plein in Merksem knallen de kurken. Tussen 30 november 2013 en 6 januari 2014 organiseren de 14 pleinhandelaars een eindejaarsactie. Elke aankoop van 5 euro bij de deelnemende handelaars levert een stempel op. Een volle spaarkaart is een fles kwaliteitsvolle cava waard. Uit alle volle kaarten wordt later de hoofdprijs getrokken: een geschenkmand met veertien typische artikelen van de handelaars op het plein.

Derde prijs voor BoHo2140 en Consciencebuurt
De derde prijs ter waarde van 750 euro gaat zowel naar het initiatief van de winkeliersvereniging BoHo2140 voor het ondernemerscafé als naar de kerstborrel in de Consciencebuurt. Beide initiatieven versterken de samenwerking en het begrip tussen de handelaars uit hun buurt.

Aanmoedigingsprijs voor vijf initiatieven
De overige vijf ingediende projecten verdienen elk een aanmoedigingsprijs van 500 euro.

Handelaarsvereniging BoHo2140 krijgt deze aanmoediging voor hun projecten om het werelds winkelen in de kijker te zetten door de organisatie van het Offerfeest en de Artistieke Kerst. Shopping 2020 van de Abdijstraat zet zich op zijn beurt in met acties voor de verwelkoming van de Sint en het meest romantische koppel op Valentijn. De handelaars van de Wilde Zee in het centrum van Antwerpen ten slotte verdienen een steuntje in de rug voor hun inspanningen om het winkelen te veraangenamen door meer groen in hun handelsbuurt.

Al deze projecten promoten het winkelgebied op een eigen manier en dragen bij tot de versteviging van het economisch weefsel. Hieruit blijkt dat de Antwerpse handelaars verder kijken dan de eigen winkel en samenwerken met andere handelaars en organisaties uit de buurt.

Verantwoordelijke schepen: Koen Kennis, schepen voor middenstand