Luk Van Lieshout

Opgegroeid in Zurenborg woont Luk al ruim 20 jaar met zijn gezin op het Borgerhoutse Moorkensplein rechttegenover het mooi gerestaureerde districtsgebouw.

"We wonen in een leuke wijk met een erg diverse mix van bevolking die actief moet aangemoedigd worden om Nederlands te leren. Dit is de beste manier waarop we vrij en gelijk samen kunnen werken, spelen en genieten van ons district. Zo halen we de mensen die nog niet helemaal mee zijn best uit hun sociaal isolement." zegt Luk.

Hij maakt sinds 8 jaar deel uit van de Antwerpse straatvrijwilligers die hun buurt proper houden. Met een grijpstok helpt hij door het straatafval IN de vuilbakken te doen. Dit wordt opgemerkt door de buurtgenoten en hij hoopt zo een positieve impuls te geven om het gedrag van anderen waaronder maar niet alleen de jeugd bij te sturen zonder belerend te zijn. Het goede voorbeeld geven helpt alvast 'iets' en past in het motto 'iets beter willen achterlaten dan hoe je het zelf aangetroffen hebt'.

Hij rijdt niet met een wagen en maakt daarom vooral gebruik van alle vormen van openbaar vervoer en bij uitstek de stadsvelokes die hij mee gelanceerd heeft toen hij bij Clearchannel werkte.

De heraanleg van het Moorkensplein heeft een sterke push gegeven en de vele succesvolle horeca zaken zijn daar een bewijs van. Het ondernemerschap vaart hier wel bij en dat moet aangemoedigd worden op meerdere locaties in ons district.

De parkeerplaatsen zijn te beperkt in aantal vooral bij evenementen in de Roma. Het 'cowboy cultuur' rijgedrag van fietsers en steps zorgt voor onveiligheid op het voetpad en dit moeten we proberen bij te sturen.

Door zijn job bij Telenet is luk goed op de hoogte van nieuwe technologieën en dit draagt hij uit voor de toekomst van Borgerhout.

Op vlak van cultuur ijvert hij ervoor om vooral lokaal talent kansen te bieden om hun kunnen te laten tonen. Er zijn veel kunstzinnige mensen in Borgerhout maar al te vaak staan er acts van andere werelddelen op de affiche van de evenementen in onze wijk. Volop lokaal talent dus... ongeacht leeftijd, afkomst en cultuur.

Verschillende gemeenschappen leven pas écht met elkaar als ze ook samen kunnen feesten.

Huizen die verkommerd zijn daar moeten de eigenaars worden aangespoord om te renoveren. Dit is iets wat een straat of gehele woonbuurt schade toebrengt en daarbij illegale handel en criminaliteit aantrekt vindt hij.

Nu na 6 jaar lidmaatschap van de N-VA zet hij graag de stap om actief bij te dragen aan een gezond, veilig en proper Borgerhout.